Finalizacja procesu rekrutacji. Jak skutecznie złożyć ofertę pracy, żeby została przyjęta?

SHARE
Autor:
Data publikacji:

Na jakość procesu rekrutacji składa się wiele czynników. Dużo mówi się o Candidate Experience i udzielaniu informacji zwrotnej kandydatom, którzy nie przeszli pozytywnie rekrutacji. Jednak jak zadbać o kandydatów, z którymi chcemy nawiązać współpracę, aby poczuli się pewnie w obliczu zmiany jaką jest nowa praca i wiedzieli, że warto podjąć wyzwanie? 

Poniżej znajdziesz kilka porad, dotyczących finalizacji procesu rekrutacji, aby zakończył się pozytywnie i aby wybrany kandydat znalazł się na twoim pokładzie:)

Jaką formę komunikacji wybrać składając ofertę pracy?

Sprawna komunikacja odgrywa istotną rolę na wszystkich etapach rekrutacji. Kandydaci czasem preferują kontakt mailowy, czasem telefoniczny. Zazwyczaj wszystkie ustalenia telefoniczne warto potwierdzić mailowo (np. zaproszenie na spotkanie). Jeżeli jest taka możliwość zadzwoń i pogratuluj pozytywnego przejścia rekrutacji. Po wstępnym omówieniu oferty można na gorąco podpytać o wrażenia. Słowna oferta pracy jest jak najbardziej obowiązująca, jednak sam wiesz, że warto mieć na “papierze” wszystkie ustalenia, aby uniknąć późniejszych nieporozumień. 

Podczas rozmowy oprócz samego wynagrodzenia możesz opowiedzieć o innych aspektach, które będą wartościowe dla pracownika, jeśli zdecyduje się dołączyć do twojego zespołu. Co go będzie czekać, jakie wdrożenie oferuje firma, jakie możliwości awansu, rozwoju, szkoleń, konferencji, ale i z jakimi trudnościami będzie musiał się zmierzyć dołączając do zespołu. Pamiętaj jednak, żeby nie obiecywać gruszek na wierzbie, aby uniknąć późniejszego rozczarowania po obu stronach. 

Zastanawiasz się nad umówieniem dodatkowego spotkania osobistego? Niektórzy z naszych klientów preferują spotkanie w biurze, kiedy przekazują kandydatowi informację o pomyślnym przejściu rekrutacji, a przy okazji pokazują biuro i odpowiadają na wszystkie pytania i wątpliwości kandydata. Dają odczuć kandydatowi, że już jedną nogą jest w firmie;). Czy to dobra praktyka? Jeśli masz na to czas i kandydat również – czemu nie. Warto, żeby wiedział czego dotyczy spotkanie i mógł się do niego przygotować – np. zrobić listę pytań.

Jakie dane powinna zawierać oferta pracy lub list intencyjny?

Zadbaj, aby po rozmowie o ofercie przesłać list intencyjny lub ofertę pracy w kompletnej i profesjonalnej formie. Warto, aby mail zawierał wszystkie poniższe informacje:  

  • Adresat oferty
  • Nazwa pracodawcy
  • Nazwa stanowiska
  • Miejsce pracy – adres
  • Wynagrodzenie miesięczne ( z informacją brutto czy netto)
  • Data rozpoczęcia pracy
  • Rodzaj umowy na początek i kolejnej, okres wypowiedzenia
  • Benefity
  • Data ważności oferty

Ostatni punkt jest szczególnie ważny. Zaproponuj termin, do którego kandydat powinien podjąć decyzję. To pozwoli ci uniknąć sytuacji, w której potencjalny pracownik przeciąga udzielnie odpowiedzi, a ty nie możesz podjąć innych działań (na przykład rozważyć kolejnych kandydatur czy podziękować pozostałym kandydatom za udział w rekrutacji).

Warto, aby w mailu znalazły się dodatkowe szczegóły takie jak:

  • Zakres obowiązków
  • Dodatkowe ustalenia jak np. pakiet relokacyjny
  • Informacja do kogo zwrócić się z ewentualnymi pytaniami

Przesłana informacja w takiej formie daje pełny obraz o przyszłym stanowisku pracy i pozwala na kontakt w razie wątpliwości. Niestety z naszego doświadczenia wynika, że nie zawsze pracodawcy pamiętają o wszystkich elementach. Najprościej przygotować szablon maila lub list intencyjny w papierowej formie, który można uzupełniać danymi kandydata i podpisany wysyłać do nowych kandydatów.

Kiedy złożyć ofertę pracy?

Zastanawiasz się czy warto odczekać kilka dni od ostatniego spotkania, nawet jeśli jesteście przekonani, że kandydat to strzał w 10? Często rekrutacja ma wiele etapów, są w nią zaangażowane różne osoby, również w proces decyzyjny i formalne zatwierdzenie oferty. Warto zastanowić się, czy kolejne przeciąganie całego procesu, kiedy decyzja po stronie firmy została podjęta ma sens. Pamiętaj, że najlepsi kandydaci mają największe “branie”. Czasem zbyt długie odkładanie finalizacji procesu rekrutacji może przynieść odwrotny skutek i jest już za późno. Weź pod uwagę również fakt, że kandydat musi mieć czas, aby zastanowić się nad ofertą i złożyć wypowiedzenie u obecnego pracodawcy. Nie warto zostawiać tego na ostatni dzień miesiąca, zwłaszcza jeśli zależy ci, aby kandydat zaczął pracę jak najwcześniej, a jego okres wypowiedzenia nie przedłużył się o kolejny miesiąc.

Jak negocjować warunki umowy?

Jeśli oczekiwania finansowe kandydata odbiegają od jego poziomu wiedzy lub umiejętności i wiesz, że będziesz musiał zainwestować sporo czasu  i pieniędzy w jego szkolenie, powinieneś przedstawić kandydatowi konkretny feedback. Odnieś się do wymogów na dane stanowisko w porównaniu z tym, co kandydat zaprezentował na rozmowie. Możesz zaproponować plan działania i zmianę wynagrodzenia w dalszej perspektywie. Pamiętaj jednak, że musi mieć to merytoryczne uzasadnienie i korespondować z oczekiwaniami finansowymi kandydata.

Warto mieć na uwadze, że wynagrodzenie nie jest jedyną motywacją do zmiany pracy. Ilość dni pracy zdalnej, możliwość udziału w szkoleniach, uczenie się od bardziej doświadczonych członków zespołu, dołączenie do interesującego projektu czy  praca z nowymi technologiami mogą okazać się kluczowe i warte podkreślenia podczas przedstawiania i negocjacji oferty. 

Jeśli mimo wszystko kandydat odrzuci propozycję pracy, zapytaj o powód i możliwość negocjacji kwestii związanych zarówno z wynagrodzeniem jak i innymi aspektami. Finalnie będzie to dla Ciebie cenny feedback, nawet jeśli nie uda się dojść do porozumienia. Niestety nagminnie zdarza się, że kandydaci biorą udział w procesach rekrutacyjnych, aby po otrzymaniu oferty renegocjować warunki u obecnego pracodawcy. Na to nie masz już wpływu.

Co dalej?

Kandydat przyjął ofertę? Super! Teraz musisz zadbać o formalności związane z zatrudnieniem, badania wstępne, podpisanie umowy i zaproszenie na 1 dzień pracy z doprecyzowaniem do kogo i gdzie ma się zgłosić kandydat. Czasem, nie jest to takie oczywiste;). Jeśli twoja firma prowadzi proces onboardingu, szkolenia wstępne lub program mentoringowy dla nowych osób, warto zapoznać kandydata z kolejnymi krokami, które go czekają.

Do dzieła!

Mam nadzieję, że te kilka porad pomoże ci sfinalizować zatrudnienie nie jednego kandydata. Pełny obraz sytuacji firmy, oferty i przyszłego stanowiska czasem jest kluczem do podjęcia decyzji o zmianie pracodawcy. Najważniejsze są konkrety! Jeśli ich nie znasz, może warto skontaktować kandydata z odpowiednią osobą z zespołu, która rozwieje jego wątpliwości. Musisz pamiętać, że nowa praca prawie zawsze jest stresującym przeżyciem, szczególnie dla osób, które nie zmieniają jej często. A to przecież na lojalnych pracownikach zależy ci najbardziej. Powodzenia!

PS.

Jeśli zdarzy się sytuacja, kiedy z jakiś względów w twojej firmie zostanie wstrzymane zatrudnienie lub proces decyzyjny będzie się przedłużał, poinformuj kandydata o trudnościach. Szczególnie, jeśli przeszedł pozytywnie proces rekrutacji i chciałbyś go w przyszłości zatrudnić. Nie ma nic gorszego niż brak feedbacku po angażującym procesie rekrutacji! Więcej o tym jak radzić sobie z hiring freezem możesz przeczytać tutaj .

Przeczytaj podobne