Jeśli tytuł tego artykułu zachęcił Cię, aby tutaj zajrzeć, prawdopodobnie myślisz o zmianie pracy. To poważna decyzja i warto dobrze przygotować się do tego kroku. Jak uzyskać rzetelne informacje, na podstawie których podejmiesz dobre decyzje? Może zastanawiasz się co zrobić, aby proces rekrutacji przebiegał bezproblemowo i sprawnie? Oczywiście, wpływ ma na to kilka czynników, ale w przypadku jednego z najistotniejszych dużo zależy od Ciebie!
Chodzi o efektywna komunikację z rekruterem. Mimo, że temat wydaje się banalny, doświadczenie uczy, iż czasami może okazać się decydujący. Czego zatem mogą dotyczyć ewentualne nieporozumienia? Jak im zapobiegać? Oto instrukcja obsługi rekrutera 🙂
Pozwól się znaleźć!
Pierwszy kontakt z rekruterem często następuje na portalach – np. LinkedIn. Jeśli zatem myślisz o zmianie pracy – sprawdź co komunikujesz na swoim profilu. Zadbaj o to, aby znalazły się tam słowa kluczowe związane przede wszystkim z Twoim wymarzonym stanowiskiem i umiejętnościami, które wykorzystujesz w pracy aktualnie (a niekoniecznie np. z technologiami, które poznałeś pobieżnie kilka lat temu i nie chcesz do nich wracać). Jeśli chcesz być widoczny i pojawiać się w wynikach wyszukiwania u większej liczby potencjalnych pracodawców, przyjmuj zaproszenia do kontaktów – w ten sposób zwiększasz swój “zasięg”.
Daj znać czy przesłana oferta pracy jest dla Ciebie interesująca
Kiedy rekruter wyśle Ci zaproszenie do wzięcia udziału w rekrutacji, daj znać co sądzisz. Rekruter z niecierpliwością czeka na efekty swojej pracy. Chce wiedzieć, czy jesteś otwarty na rozmowę i czy właściwie dopasował stanowisko do Twoich oczekiwań. Jeśli potrzebujesz więcej informacji – nie wahaj się zapytać! Na pewno chętnie opowie więcej o roli, na którą obecnie szuka kandydata. Jeśli nie jesteś zainteresowany – powiedz szczerze z jakiego powodu, dzięki temu możesz liczyć na bardziej odpowiednie oferty w przyszłości.
Prześlij CV, żeby pokazać, że proces rekrutacji traktujesz poważnie
Jeśli jednak będziesz zainteresowany daną rekrutacją, prześlij swoje CV, które jest wciąż ważnym, oficjalnym dokumentem. Pokazanie CV przed wstępną rozmową zazwyczaj pozwala skrócić czas screeningu, bo zawiera więcej informacji niż profil na np. LinkedIn. Usprawnia też cały proces rekrutacji – po wstępnej rozmowie możesz liczyć na szybsze rozpatrzenie swojej kandydatury przez potencjalnego pracodawcę i przejście do kolejnych kroków. Przed wysłaniem koniecznie sprawdź poprawność danych kontaktowych. CV powinno zawierać też zgodę na przetwarzanie danych w tym procesie rekrutacji – to naprawdę ważne! Więcej wskazówek o tym jak przygotować CV znajdziesz tutaj.
Od razu mów otwarcie o swoich potrzebach
Pierwsza rozmowa z rekruterem to również dobry czas, aby powiedz o swoich oczekiwaniach względem nowego stanowiska. Krótki wywiad telefoniczny często umożliwia sprawne uzyskanie wszystkich niezbędnych informacji efektywniej niż w komunikacji pisemnej. Najlepiej umów się na kontakt o konkretnej godzinie, abyś mógł swobodnie rozmawiać. Jeśli o umówionej porze mimo wszystko nie możesz odebrać – daj znać, że coś Ci wypadło i nie wahaj się, aby oddzwonić w wolnej chwili 🙂 Po rozmowie poproś o mailowe podsumowanie najważniejszych ustaleń, jeśli rekruter sam tego nie zaproponuje. Dzięki temu nic nie przeoczysz.
Potwierdź termin spotkania, jeśli trzeba – poproś o potwierdzenie
Kolejny etapem rekrutacji jest spotkanie z managerami lub osobami z zespołu. Rekruter dogrywa termin, który pasuje wszystkim zainteresowanym. Pamiętaj, aby potwierdzić ustalenia, to ważna sprawa, o której powinny pamiętać obie strony. Najlepiej zrób to od razu po otrzymaniu wiadomości, bo to drobna rzecz, która często umyka i bywa przyczyną nieporozumień. Przy okazji upewnij się, że otrzymałeś wszystkie niezbędne informacje, aby spokojnie dotrzeć na spotkanie – adres, czy link do rozmowy online, nazwisko osoby, która poprowadzi spotkanie itd.
Nie zadzwonili po rozmowie, co teraz?
Zainicjuj kontakt! Nie obawiaj się przypomnieć i zapytać o informację zwrotną czy pomoc w kontakcie z Hiring Managerem. Opóźnienia w procesie rekrutacji zdarzają się z różnych przyczyn, dlatego warto trzymać rękę na pulsie. Rekruter powinien sam wrócić do Ciebie z feedbackiem, jednak jeśli z jakiś powodów potrzebujesz decyzję szybciej, bo np. masz już inne oferty i chcesz podjąć decyzję, koniecznie daj znać. Odpowiedź i ocena po rozmowie czy to pozytywna czy negatywna, jak najbardziej Ci się należy!
Daj znać jaką podjąłeś decyzję
Czasem sytuacja się odwraca i to rekruter bombarduje Cię telefonami i wiadomościami, a Ty nie wiesz jak powiedzieć, że rezygnujesz (z oferty lub procesu rekrutacji). Najlepiej napisz lub powiedz wprost. Jeśli możesz – poinformuj o powodach swojej decyzji, ale krótka wiadomość wystarczy. Być może od Twojej decyzji zależą dalsze działania firmy i organizacja pracy kilku osób – warto załatwić to profesjonalnie. Najważniejsze, aby nie palić za sobą mostów. Warto zostawić sobie kontakt do dobrego rekrutera i otwartą drogę do rozmów w przyszłości, jeśli będziesz na etapie kolejnej zmiany.
A więc..
Tym sposobem przeszliśmy po krótce po wszystkich etapach rekrutacji i po tym jak powinna przebiegać sprawna komunikacja między kandydatem a rekruterem. Pamiętaj, że gracie do jednej bramki i jemu też zależy, aby znaleźć odpowiedniego kandydata na otwarte stanowisko pracy. Mam nadzieję, że te kilka wskazówek pomoże Ci w efektywnym osiąganiu swoich zawodowych celów. Na naszym blogu znajdziesz inne ciekawe artykuły, jeśli aktualnie szukasz nowych możliwości zawodowych. Między innymi o tym jak przygotować profil na Linkedin czy jakich błędów unikać podczas rekrutacji.