
Zastanawiasz się jak stworzyć skuteczny profil na Linkedin? Dobrze trafiłeś. Z tego artykułu dowiesz się jakie elementy powinien zawierać profil na Linkedin, aby rekruterzy i pracodawcy mogli Cię znaleźć, sprawdzić, czy Twoje doświadczenie odpowiada ich potrzebom, a następnie zaprosić do udziału w rekrutacji.
Jeśli ostatni raz szukałeś pracy kilka lub kilkanaście lat temu, rzeczywistość może Cię mocno zaskoczyć. Obecne poszukiwania pracowników w dużej mierze odbywają się poprzez Linkedin, systemy poleceń, sieć networkingową oraz klasyczne portale ogłoszeniowe. Jeśli wysłałeś już CV w odpowiedzi na ogłoszenia, czas zmierzyć się z Linkedin. Profil na Linkedin to obecnie must have jeśli szukasz pracy. Dlaczego? Te dane mogą Cię przekonać: Linkedin ma 690 mln użytkowników, miliony firm zamieszcza tam swoje ogłoszenia i szuka pracowników. Więcej poczytasz o tym tutaj. To wystarczający powód, aby zwiększyć swoją szansę na znalezienie pracy, uzupełniając odpowiednio swój profil na Linkedin
Przejdźmy zatem do konkretów:
Jeśli już zarejestrujesz się w serwisie, zalogujesz, uzupełnij swój profil, pamiętając o poniższych zasadach:
1. ZDJĘCIE
Jeśli zdecydujesz się dodać zdjęcie, do czego Cię mocno zachęcam, pamiętaj, aby było profesjonalne i aktualne. Jeśli chcesz zachęcić innych (w tym przypadku pracodawców), aby do Ciebie pisali, warto pokazać “realnego” użytkownika Linkedin – człowieka z krwi i kości, a takie poczucie da im na pewno Twoje zdjęcie na profilu.
2. DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE
Jeśli aktualnie poszukujesz zatrudnienia, warto uzupełnić tę sekcję dokładnie, nie tylko nazwami stanowisk, ale i zakresem obowiązków. Czasem nazwa stanowiska nie odzwierciedla tego, czym się zajmujesz lub nazewnictwo po prostu różni się w zależności od firmy. Pamiętaj, że zasady budowania profilu na Linkedin są bardzo podobne jak w przypadku pisania CV – nie kłamiemy, unikamy błędów, podajemy doświadczenie od najstarszego do najnowszego. Więcej wskazówek jak stworzyć dobre CV możesz znaleźć tutaj
3. WYKSZTAŁCENIE ZAWODOWE, KURSY, CERTYFIKATY, PUBLIKACJE
Tak jak w przypadku doświadczenia zawodowego uzupełnij kolejne sekcje profilu. Im dokładniej uzupełniony profil, tym lepiej dla Ciebie. W profesjonalnych wyszukiwarkach, z których korzystają rekruterzy, można wpisywać “słowa klucze” i wyszukiwać kandydatów na podstawie treści, które pojawiają się na ich profilu. Nie tylko doświadczenie zawodowe, ale i dodatkowe informacje zwiększają szansę, że pracodawca trafi na Twój profil i zdecyduje się zaprosić Cię do rekrutacji.
4. UMIEJĘTNOŚCI
W sekcji Skills – Linkedin podpowiada nazwy umiejętności i możesz z tego skorzystać. Zacznij od kluczowych kwestii, zadbaj by były na górze listy, która pojawi się na Twoim profilu. Jeśli są to umiejętności techniczne dodaj te, po których chcesz być znaleziony, nie zapominaj o umiejętnościach miękkich, szczególnie jeśli na Twoim poprzednim stanowisku miałeś możliwość się nimi wykazać lub jeśli poszukujesz pracy, gdzie są one kluczowe.
5. JĘZYKI OBCE
Dodaj języki obce, zaznaczając poziom ich znajomości oraz język ojczysty. Tworząc profil po angielsku, nie zawsze oczywiste jest jaki jest Twój natywny język. Warto dodać języki obce, jeśli ich znajomość daje Ci realne możliwości wykorzystania ich w praktyce.
6. ADNOTACJA O PREFERENCJACH DOT. ZMIANY PRACY
Jeśli jesteś otwarty na zmianę pracy, skorzystaj z opcji “pokaż, że jesteś otwarty na nowe możliwości”. Informacja ta będzie widoczna na Twoim profilu – w jednej opcji, dla wszystkich użytkowników serwisu, w drugiej tylko dla rekruterów – to zależy od Ciebie. Dzięki temu, będzie wiadomo, jaką preferujesz lokalizację oraz jakie stanowiska pracy są dla Ciebie interesujące.
7. REKOMENDACJE I POTWIERDZENIA UMIEJĘTNOŚCI
Jeśli dodałeś do swojego profilu umiejętności, możesz pozostawić je z opcją do oceny dla innych. Osoby, z którymi pracowałeś do tej pory będą mogły je potwierdzić. Na profilu istnieje też sekcja, gdzie inni użytkownicy mogą zamieścić rekomendację na Twój temat. Możesz wysłać również prośbę o rekomendację np. do swoich byłych współpracowników, przełożonego czy klientów. Każdorazowo rekomendacja będzie najpierw przesłana do Ciebie w prywatnej wiadomości w celu zgody na publikację na Twoim profilu.
8. PODSUMOWANIE I DODATKOWE ZAŁĄCZNIKI NA PROFILU
W górnej części profilu możesz przygotować krótkie podsumowanie na swój temat – w czym z Twojej perspektywy jesteś nalepszy zawodowo i w jakim kierunku chcesz się rozwijać. Możesz wymienić główne umiejętności czy technologie, które są najważniejsze w Twojej pracy. Być może chcesz się przebranżowić – to dobre miejsce, aby to zakomunikować.
Na swoim profilu możesz też dodawać załączniki, linki, zdjęcia, dokumenty, które z Twojego punktu widzenia mogą być interesujące dla potencjalnego pracodawcy czy rekrutera.
9. BUDOWANIE SIECI KONTAKTÓW I AKTYWNOŚĆ NA LINKEDIN
Jeśli już uzupełnisz swój profil, możesz przejść do kolejnego kroku – budowania swojej widoczności. Wyszukaj znajomych, osoby z pracy, partnerów biznesowych i zaproś ich do swojej sieci kontaktów. Wysyłając zaproszenie, masz możliwość dodania krótkiej notatki – w zależności od relacji, która Cię łączy z daną osobą wykorzystaj to. Zapraszając rekruterów, napisz, że jesteś na etapie zmiany pracy i jeśli będą mieli oferty pasujące do Twojego profilu, chętnie je zobaczysz.
Jeśli chodzi o dodatkową aktywność, zamieszczanie postów, komentowanie, branie udziału w dyskusjach, może to w skuteczny sposób zwiększyć Twoją widoczność dla potencjalnych pracodawców. Jednak pamiętaj, że warto unikać nieprofesjonalnych treści w myśl zasady “milczenie jest złotem”. Linkedin nie jest miejscem na prywatne treści, rozmowy o polityce i oczywiście nie jest miejscem obrażania innych. Jeśli chcesz publikować zdjęcia z wakacji, zdjęcia śniadania lub kawy – warto skorzystać z Instagrama lub Facebooka. Jeśli już korzystasz z tych i innych portali społecznościowych, to zdecydowanie dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak wygląda Twój wizerunek w sieci. Czy wiesz, co zobaczy Twój przyszły pracodawca wpisując Twoje imię i nazwisko w wyszukiwarce na Facebooku? Może warto sprawdzić 🙂 Więcej poczytasz o tym tutaj.
10. ZAINTERESOWANIA
Pamiętaj, że poprzez wyszukiwarkę Linkedin możesz znaleźć tagi, grupy, firmy, czy osoby i dowiedzieć się więcej o możliwościach zawodowych i bieżących trendach w obszarach, które Cię interesują. Trzymaj rękę na pulsie, ponieważ pracodawcy zamieszczają informacje o otwartych wakatach również w formie postów, nie tylko poprzez ogłoszenia.
PS.
Oprócz przygotowanego profilu, dzięki któremu będziesz widoczny dla potencjalnych pracodawców, możesz skorzystać z wyszukiwarki ofert pracy na Linkedin i aktywnie rozejrzeć się za aktualnymi ogłoszeniami. Wyszukiwarkę znajdziesz w górnym pasku pod nazwą “Jobs”. Po wyszukaniu oferty pracy możesz aplikować bezpośrednio przez Linkedin. Pamiętaj, że to nie jedyna możliwość, aby aktywnie szukać ciekawej opcji zatrudnienia. O innych metodach poszukiwania pracy możesz poczytać również w tym artykule.
Szukanie pracy czasem spada na nas jak grom z jasnego nieba lub sami decydujemy , że to czas na zmiany. W obu przypadkach warto zwiększyć swoją widoczność w sieci i dać się złowić. Podejdź do tego systemowo, przygotowuj CV, profil na Linkedin, przeglądaj oferty pracy, aplikuj na interesujące Cię stanowiska. Dowiedz się też jak unikać błędów podczas rekrutacji tutaj.