Twoje aplikowanie zaczyna i kończy się na Pracuj.pl, po czym szybko dochodzisz do wniosku, że w tym kraju nie ma pracy dla ludzi z Twoim doświadczeniem? Lepiej naładuj komputer i zrób sobie kawę, przed Tobą dużo pracy! Dosłownie ;).
Podpowiadamy gdzie i jak szukać pracy, żeby znaleźć ją szybko i skutecznie. Czego dowiesz się z tego artykułu?
- strony z ogłoszeniami – poznaj inne miejsca zbierające oferty pracy
- strony firmowe – plusy zaglądania na zakładki kariera
- Facebook i Linkedin – jak portale społecznościowe mogą pomóc Ci w poszukiwaniach
- networking – dlaczego warto utrzymywać “luźne kontakty”
- targi pracy – poznaj swojego pracodawcę zanim zaaplikujesz
- boolean search – zaawansowanie wyszukiwanie w Google
- agencje rekrutacyjne – a gdyby praca znalazła Cię sama?
Strony z ogłoszeniami
Najpopularniejsza strona zbierająca oferty z wielu branży i stanowisk to oczywiście wspomniana już Pracuj.pl. Skala działania tego serwisu oraz wygodne opcje wyszukiwania ofert i aplikacji na nie ma swoje oczywiste korzyści. Jednak niewiele osób dostrzega minusy rekrutacji przez Pracuj.
Współpraca z Pracuj jest dość droga (ceny zaczynają się od 499 zł za ogłoszenie) i znamy wielu przedsiębiorców, którzy z tego powodu nie mogą umieścić tam wszystkich otwartych wakatów. Zwłaszcza, że duża ilość aplikacji często jest dla nich utrapieniem – naprawdę wartościowych CV bywa mało, a te dobre giną w stosie niedopasowanych zgłoszeń.
To sprawia, że ograniczając się do tego serwisu możesz nie tylko przegapić inne, ciekawe szanse ale i zostać pominiętym przez firmę, do której aplikujesz.
Polecamy zapoznać się z innymi stronami tego typu. Część z nich jest darmowa dla pracodawców:
- infopraca.pl
- praca.pl
- goldenline.pl
- rocketjobs.pl
- indeed.pl
- nuzle.pl
- lento.pl
- olx/praca
Osoby z branży IT powinny regularnie sprawdzać JustjoinIT, Nofluffjobs, 4programmers, Buldogjobs i inne serwisy specjalistyczne. Jeśli jesteś absolwentem lub dopiero zaczynasz karierę, koniecznie odwiedź biura karier na uczelniach w Twoim mieście lub na Absolvent.pl.
Niektóre z wymienionych serwisów oferują możliwość zapisu do newslettera. Dzięki temu nie przegapisz mogących zainteresować Cię ofert.
Zakładki kariera
Prawie każda strona firmowa ma obecnie osobną podstronę przeznaczoną dla potencjalnych kandydatów. Często obok listy ofert znajdziesz tam możesz informacje o zespole, kulturze firmy i dodatkowych benefitach oraz zdjęcia biura. Zazwyczaj umieszcza się tam wszystkie otwarte rekrutacje, niekiedy jest też możliwość “rekrutacji spontanicznej”, czyli przesłania swojego CV na przyszłość.
Nie widzisz takiej sekcji w głównym menu? Sprawdź stopkę – często to właśnie tam jest umieszczany odnośnik.
Facebook – grupy i oferty pracy
O roli social mediów piszemy więcej w tym artykule, warto jednak podkreślić rosnącą rolę Facebooka jako miejsca wymiany informacji biznesowych i komunikacji z pracodawcami.
Jeśli szukasz pracy, koniecznie znajdź i dodaj się do grup dedykowanych Twojej branży lub miastu. Pozwala to śledzić dodawane w nich posty z ofertami i bezpośrednio skontaktować się z osobą prowadzącą rekrutację.
Regularnie sprawdzaj też zakładkę “oferty pracy” (lewa kolumna na stronie głównej, pod “eksploruj”) – zawiera ona listę wszystkich aktualnych ofert (publikowanie ich jest wciąż darmowe), ich krótki opis i przycisk aplikuj. Po jego kliknięciu pamiętaj o możliwie dokładnym uzupełnieniu swojego profilu (większość osób nie dzieli się profesjonalnymi informacjami na swoich kontach, więc aplikacja zawiera szczątkowe dane) i podaniu numeru telefonu.
Zdecydowanie najpopularniejszy profesjonalny serwis społecznościowy w Polsce. Dobrze uzupełniony profil przyciągnie rekruterów (najliczniejsza grupa zawodowa na Linkedin, korzystają z niego jako podstawowego narzędzia w dotarciu do kandydatów), w zakładce “praca” znajdziesz sporo ofert (to stosunkowo nowa funkcja, która staje się coraz bardziej popularna), możesz też obserwować konkretne firmy żeby być na bieżąco z ich publikacjami (na pewno dadzą tu znać, że kogoś szukają!).
Zaproszenie do sieci rekruterów pozwoli Ci na bezpośredni kontakt z nimi – możesz napisać, że szukasz pracy na danym stanowisku i zapytać czy mają pasujące oferty.
Jeśli już aplikowałeś do firmy, ale przez dłuższy czas nie masz odpowiedzi – tutaj możesz skontaktować się z osobą odpowiedzialną za ich rekrutacje i poprosić o wyjaśnienie sytuacji.
Świetnym pomysłem jest stworzenie postu, w którym krótko wyjaśnisz czego szukasz. Dodaj do niego grafikę, infografikę z podsumowaniem Twojego doświadczenia lub nawet CV, żeby przyciągnąć uwagę. Społeczność Linkedina dobrze reaguje na takie publikacje nie szczędząc poleceń i komentarzy – wykorzystaj tą szansę na dotarcie do wielu odbiorców!
Jeśli nie chcesz aż tak otwarcie ogłaszać swoich zamiarów, LinkedIn daje Ci możliwość dyskretnego (ale bardzo skutecznego) poinformowania rekruterów, że jesteś otwarty na nowe możliwości.
W sekcji “Twoja tablica” zaznacz, że chcesz otrzymywać oferty. W dodatkowym oknie możesz zdefiniować czy szukasz pracy aktywnie, czy tylko się rozglądasz, jakie stanowiska i lokalizacje Cię interesują oraz dodać kilka słów bezpośredniej wiadomości dla rekruterów. Twój zespół i przełożony nie będzie miał dostępu do tych informacji – wyświetlą się one jedynie posiadaczom kont rekruterskich spoza Twojej organizacji.
Możesz też skorzystać z aplikacji Linkedin Job Search, aby w szybki i łatwy sposób przeszukiwać ogłoszenia na Linkedin poprzez słowa klucze czy lokalizację, która Cię interesuje.
Siła poleceń
Od dziecka powtarzano Ci, że w życiu liczą się znajomości? Prawda. Jednak nie chodzi o to, z kim jesteś spokrewniony i czy znasz lokalną śmietankę.
O Twojej karierze w największym stopniu decydują “luźne kontakty”. To koledzy ze szkoły, sąsiad, znajoma koleżanki, osoby poznane na konferencji branżowej albo takie, które spotkały się z Twoją aktywnością w internecie.
Im więcej takich kontaktów nawiążesz, tym większa szansa, że w momencie zmiany pracy będzie miał Cię kto polecić albo udzielić dobrej rady. Uwierz w moc networkingu i zacznij dbać o relacje z ludźmi dookoła Ciebie.
Zadbaj też o markę osobistą – jeśli chcesz, aby znajomi chcieli z Tobą pracować lub polecać dalej, daj się poznać także jako dobry i ambitny profesjonalista.
Obecnie rozkwit przeżywają programy rekomendacyjne, które pozwalają na obustronne korzyści – Tobie dają zatrudnienie, a osobie rekomendującej nagrodę. Kwoty za skuteczne zatrudnienie wahają się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych!
Tak więc jeśli możesz – nie ukrywaj swoich zamiarów. Poinformuj znajomych, poproś ich o przekazanie informacji dalej.
Targi pracy
W każdym większym mieście cyklicznie organizowane są targi pracy. To szansa na spotkanie z przedstawicielami firm, wzięcia udziału w warsztatach, skonsultowania CV i jego bezpośredniego złożenia w interesujących Cię firmach. Dla wielu działów HR takie imprezy to ważne źródło kontaktów, więc śmiało! Prawdopodobnie zostaniesz też zaciągnięty na listę mailingową, możesz więc spodziewać się nowych ofert na swojej skrzynce.
Zaawansowane wyszukiwanie w Google
Każdy z nas wie, jak obsługiwać najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową. Google oferuje jednak dużo więcej jeśli korzysta się z niego w nieco inny sposób. Używając dodatkowych operatorów skutecznie i precyzyjnie wyszukasz interesujące Cię informacje, w tym te dotyczące ofert pracy.
Podstawowe operatory logiczne w Google:
AND | wyszukuje wszystkie strony zawierające podane frazy | praca AND Kraków AND handlowiec AND FMCG |
OR | wyszukuje strony które zawierają którekolwiek z podanych słów | handlowiec OR sprzedawca OR przedstawiciel OR sales |
NOT | wyklucza z wyszukiwań strony zawierające podane słowa | NOT Sosnowiec NOT Radom NOT Mielno |
( ) | nawias porządkuje dłuższe wpisy, warto używać do zebrania komend odnośnie jednej frazy | (praca OR pracy OR oferty) AND (Kraków OR Wieliczka OR Bochnia) AND (frontend OR front-end OR webdeveloper OR JavaScript) |
“ ” | cudzysłów sprawia, że wyszukana zostanie dokładna fraza (w określonym brzmieniu i porządku słów, z danymi znakami itd) | “szukam pracy” AND “szukasz pracy?” AND “oferty pracy” AND “ofert pracy” AND “praca dla” |
A więc osoba szukająca zdalnej pracy jako JavaScript Developer w Krakowie może wyszukać oferty dla siebie przy użyciu takiej “nitki”:
(“JavaScript Developer” OR “JS Developer” OR “Frontend Developer” NOT Java) AND (Kraków OR Cracow) AND (oferta OR offer OR job OR oferty) AND (zdalnie OR zdalna OR “home office” OR remote)
Początkowe wyniki to prawie zawsze najpopularniejsze strony z ofertami, ale w tym przypadku warto zajrzeć na dalsze strony. Być może pojawią się tam strony pracodawców lub inne wpisy, na które nie wpadł(a)byś w inny sposób?
Agencje rekrutacyjne
A gdyby tak… praca znalazła Ciebie? Taką możliwość zyskasz, jeśli przekażesz swoje CV do agencji rekrutacyjnej. Działa ich w Polsce ok 8 tysięcy, więc na pewno znajdziesz taką, która prowadzi interesujące Cię procesy. Nie mają nic dla Ciebie? Profesjonalne agencje mają systemy do zarządzania aplikacjami, które przechowują i przetwarzają dane. Jeśli za kilka miesięcy pojawi się pasująca do Ciebie rekrutacja – Twoje CV na pewno zostanie przez kogoś rozważone ponownie!
Współpraca z agencją to możliwość skonsultowania CV, dostęp do ekskluzywnych ofert (część pracodawców nie prowadzi rekrutacji w żaden inny sposób), pewność, że ktoś po stronie klienta odniesie się do Twojej aplikacji, a po spotkaniu udzieli feedbacku. Więcej zalet takiej współpracy znajdziesz tutaj.
Brzmi dobrze? Odezwij się do nas i przekonaj się co możemy zrobić dla Ciebie i Twojej kariery!