Dowiedz się dlaczego rekrutacja to jeden z kluczowych procesów w firmie, jak wyglądają realia pozyskiwania pracowników, o czym pamiętać prowadząc rekrutację oraz kiedy warto rozważyć wsparcie z zewnątrz. Zobacz jakie rozwiązanie jest najlepsze dla Twojego biznesu.
Odpowiednie osoby na pokładzie są kluczem do sukcesu Twojej organizacji, dlatego dobrze przeprowadzony proces ich pozyskiwania jest tak ważny. Koszty nieudanej rekrutacji są dużo wyższe niż może Ci się wydawać – trzeba wliczyć w nie nie tylko kwoty wydane na ogłoszenia czy czas poświęcony na spotkania z kandydatami, ale i szereg innych czynników. W dłuższej perspektywie brak odpowiednich ludzi negatywnie wpłynie też na wyniki i realizację celów biznesowych firmy oraz morale reszty zespołu. Według Harvard Business Review ostatecznie możesz stracić nawet 90 tys. złotych!
Jakkolwiek wyliczenia dla każdej firmy będą inne, kluczowe jest uświadomienie sobie, że rekrutacja wpływa na sukces firmy w równym stopniu jak efektywna sprzedaż czy sprawny marketing, za wszystkimi tymi działaniami stoją bowiem ludzie.
Jak wygląda proces pozyskiwania kandydatów w Twojej firmie i jakie są rynkowe realia? I czy naprawdę zatrudnienie agencji to zbędny wydatek, czy może inwestycja, która zwróci się z nawiązką?
Kto w praktyce jest odpowiedzialny za rekrutację w firmie?
Rzeczywistość rekrutacyjna czasem daleka jest od ideału, a w firmach często nie ma dedykowanych i odpowiednio przygotowanych osób, które byłyby za nią odpowiedzialne.
Startupy – z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej osobą odpowiedzialną za całość rekrutacji (określenie profilu, obsługa CV, umawianie i przeprowadzenie spotkań) jest CEO. W mikrostrukturze nie ma innej osoby, która mogłaby się tym zająć, co dokłada właścicielom kolejnych obowiązków. Brakuje więc czasu na aktywne i kreatywne wyszukiwanie najlepszych kandydatów oraz odpowiednie przekazywanie informacji (w tym feedbacku), co może negatywnie wpłynąć na budowaną dopiero markę. Plusem tej sytuacji jest natomiast doskonałe poinformowanie kandydatów o oczekiwaniach pracodawcy i przyszłych obowiązkach podczas bezpośredniej rozmowy z pracodawcą oraz kontrola nad doborem odpowiednich osób.
W mniejszych biznesach – które wytworzyły już jako takie struktury, rolę rekrutera często przejmują osoby związane z administracją czy obsługą biura. Rekrutacja jest też powierzana w całości managerom lub osobom technicznym, które mimo najlepszej wiedzy o sytuacji w zespole, nie mają wiedzy HR-owej czy psychologicznej pomocnej w spotkaniach z kandydatami. W najlepszym przypadku rekrutację prowadzą osoby będące jednoosobowym działem personalnym, które koordynują działania związane z twardym i miękkim HR-em całej firmy, więc fizycznie nie mogą zaopiekować się tym tematem z należytą starannością.
Większe organizacje – posiadają zazwyczaj rozbudowane działy HR. Obserwujemy dużą zmianę na rynku, kolejne firmy dostrzegają wagę dobrze ułożonej polityki personalnej i inwestują w kolejne osoby zajmujące się rekrutacją i Employer Brandingiem. Korzystają z profesjonalnych narzędzi do wyszukiwania kandydatów, prowadzą strony kariery i systemy poleceń, kontaktują się z managerami w organizacji i dbają o dobrą widoczność firmy na lokalnym rynku (np. udział w targach pracy i konferencjach, współpraca z uczelniami). Nie zawsze jest to jednak wystarczające, szczególnie kiedy planowany jest bardzo duży wzrost zatrudnienia w krótkim czasie lub wyjątkowo wymagające rekrutacje.
O czym dobrze pamiętać prowadząc rekrutację?
Niezależnie od wielkości twojej firmy, warto zastanowić się kto, w jaki sposób i dlaczego powinien zająć się tematem rekrutacji. Opracowanie dobrej strategii na początku pozwoli pozyskać odpowiednich pracowników oraz budować reputację rzetelnego pracodawcy.
Zadbaj o poniższe kwestie:
- Przemyślany proces. Zanim dojdzie do spotkania z kandydatem trzeba podjąć szereg działań, które są konieczne dla znalezienia odpowiedniej osoby. Przemyśl i zaprojektuj proces rekrutacji – określ kogo szukasz i opracuj profil kandydata, stwórz opis stanowiska i model kompetencyjny oraz zastanów się jakie cechy osobowe powinien mieć idealny kandydat, aby dobrze odnaleźć się w Twoim zespole. Określ kanały dotarcia do kandydatów, osoby odpowiedzialne i ramy czasowe działań.
- RODO. Pamiętaj o przestrzeganiu przepisów dotyczących danych osobowych, bo za niedopatrzenia grożą surowe kary! Dopilnuj, aby były one gromadzone, przechowywane i przetwarzane zgodnie z nowymi przepisami. Używaj dedykowanych systemów do obsługi CV, które umożliwiają wgląd do profili jedynie zaangażowanym w proces pracownikom.
- Pełen profesjonalizm. Upewnij się, że osoby prowadzące rekrutację w Twojej firmie – rekruterzy, hiring managerowie czy inni pracownicy – zostali odpowiednio przygotowani do tej roli. Zarówno w kwestiach RODO, ale i komunikacji, prowadzenia rozmów, selekcji i weryfikacji kompetencji kandydatów.
- Spójność komunikatów. Buduj spójny wizerunek w social mediach, wiadomościach do kandydatów, na stronach karier i zewnętrznych ogłoszeniach. Zamieszczane treści powinny być zgodne z wartościami firmy i tym jak chcesz być postrzegany jako pracodawca, ale też odpowiadać rzeczywistości, którą kandydat zostanie po rozpoczęciu pracy.
- Dobra komunikacja z kandydatem. Ważne, aby kandydaci wiedzieli do kogo zwrócić się z pytaniami na temat stanowiska czy w sprawie zmiany terminu spotkania. Najlepiej, aby za kontakt od początku do końca procesu była odpowiedzialna jedna i ta sama osoba.
Kiedy warto pomyśleć o zewnętrznym wsparciu?
Niezależnie od tego, czy zauważasz w braki w strukturach firmy czy masz już rekruterów na pokładzie, możesz zdecydować się na przekazanie najtrudniejszych projektów agencji rekrutacyjnej. Kiedy warto uzyskać dodatkową pomoc?
- Wymagające rekrutacje na specjalistyczne stanowiska. Czujesz, że pomysły i możliwości Twojego zespołu zostały wyczerpane, a brak pracowników blokuje szanse rozwoju? Wsparcie agencji będzie dobrym rozwiązaniem. Możesz zatrudnić ją do jednego konkretnego zlecenia i skorzystać z jej rozbudowanej bazy kontaktów. To, co dla Ciebie jest ciężkim wyzwaniem, często jest codziennością dla rekruterów z agencji.
- Braki osobowe. Nie masz pracownika, który jest w stanie prowadzić rekrutację na odpowiednim poziomie lub wszystkie kompetentne osoby są zbyt zajęte? Przyjęcie nowej osoby do pracy w roli rekrutera może być nieopłacalne, jeśli Twoje potrzeby nie są duże lub jednorazowe. Zlecenie procesu agencji rozwiązuje sprawę, a dzięki modelowi płatności dopiero po zatrudnieniu kandydata (success fee) nie ponosisz ryzyka i kosztów wstępnych.
- Nieefektywne ogłoszenia. Zamieszczone ogłoszenie nie przyniosło spodziewanego efektu – przesyłają się na nie same nieodpowiednie osoby lub jest ich zbyt dużo aby wyselekcjonować najlepszych kandydatów? Być może jego treść odstaje od standardów rynkowych, nazwa stanowiska jest nieodpowiednia lub potrzeba dodatkowej rozmowy, aby dostrzec prawdziwy potencjał kandydatów (nie każdy umie stworzyć dobre CV). Tutaj również mogą pomóc specjaliści z zewnątrz.
- Dużo niewiadomych. Nie do końca wiesz, kogo naprawdę szukasz, masz problem z stworzeniem profilu kandydata, czy określeniem budżetu? Potrzebujesz konsultacji. Agencje zazwyczaj oferują dodatkową pomoc w przygotowaniu wszystkich elementów skutecznej rekrutacji, możesz liczyć na ich know-how i wiedzę z rynku.
- Uciekający czas. Potrzebujesz zatrudnić pracownika “na wczoraj”? Nie zawsze jest to możliwe, ale dzięki dodatkowym rękom do pracy znacznie skrócisz czas oczekiwania na nowe osoby na pokładzie. To agencja będzie martwić się o ich terminowe dostarczenie z zachowaniem wysokich standardów, a Ty skupisz się na pozostałych obowiązkach.
Podsumowując: Odpowiednio zaplanuj proces rekrutacji, aby służyła ona realizacji Twoich celów biznesowych.
Mam nadzieję, że pomogliśmy Ci zrozumieć jak ważną rolę odgrywa rekrutacja i jak często prowadzona jest z błędami. Warto poświęcić jej odpowiednią uwagę, bez względu na to czy zdecydujesz się na samodzielnie działanie czy na pomoc profesjonalistów z zewnątrz. Nie będziemy na siłę przekonywać Cię do korzystania z usług firmy zewnętrznej – być może ich nie potrzebujesz.
Najważniejsze jest, aby wybrane rozwiązanie wpisywało się w strategię Twojej firmy i wywarło pozytywne wrażenie na kandydatach po spotkaniu z Twoją marką.
Agencje to jednak doskonały sposób na dodatkowe wsparcie w trudnych sytuacjach. Dlaczego są aż tak skuteczne? Rekruterzy poświęcają 100% czasu na znalezienie odpowiedniej osoby (ile może poświęcić Twój manager?). Prowadząc zbliżone do siebie procesy dla wielu klientów zdobywają dogłębną wiedzę na temat branży i technologii oraz rozbudowują sieć kontaktów. Wykorzystują też profesjonalne narzędzia, na które większość pracodawców nie może sobie pozwolić (lub jest to dla nich nieopłacalne). Dodatkowo, potrafią doskonale odnaleźć się w różnych sytuacjach – zarówno uzupełnić prowadzone już działania, jak i kompleksowo doradzić Ci w każdym etapie pozyskiwania pracowników.
W taki sposób pracujemy w ERSie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak działają profesjonalni rekruterzy – zapraszam do kontaktu oraz na naszą stronę www.ers.pl. Zadbamy o to, aby prowadzone przez Ciebie działania przyniosły zamierzony skutek, a potrzebne osoby szybko zameldowały się na pokładzie. Nie jesteśmy rekruterską sieciówką, więc dopasujemy się w 100% do Twoich potrzeb.