Udział w targach pracy – ABC dla pracodawcy

SHARE
Autor:
Data publikacji:

Wiosenna edycja targów pracy 2020 zbliża się wielkimi krokami. Jeśli nadal zastanawiasz się, jak zaplanować udział swojej firmy w tych wydarzeniach – dobrze trafiłeś. Podpowiemy Ci, o czym warto pamiętać, żeby wypaść profesjonalnie oraz zmaksymalizować zyski z zainwestowanego czasu i pieniędzy.

Znajdź odpowiedzi na kluczowe pytania

Do podjęcia masz wiele ważnych decyzji, dotyczących m.in. wyboru targów, pakietu czy przedstawicieli Twojej firmy. Jak znaleźć najlepsze rozwiązania? Wystarczy, że odpowiesz sobie na kilka kluczowych pytań. W dalszej części artykułu pomożemy Ci znaleźć właściwe odpowiedzi.

Jaki jest Twój cel?

Zastanów się, co motywuje Cię do wzięcia udziału w targach. Kształtowanie marki pracodawcy wśród absolwentów, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, jest czymś zupełnie innym niż pozyskiwanie doświadczonych kandydatów na kluczowe stanowiska. Szczegółowe określenie celu wymaga uzyskania odpowiedzi na kilka dodatkowych pytań. Dzięki nim będziesz wiedział, na jakich targach warto się pokazać, a które odpuścić. Zatem zastanów się nad tym, do czego dążysz:

  • Czy chcesz zwiększyć świadomość marki wśród studentów, którzy za jakiś czas będą szukać pracy lub praktyk?
  • Czy chcesz pozyskać CV absolwentów i już teraz masz im do zaoferowania staż, praktyki lub pracę?
  • Czy szukasz doświadczonych kandydatów w danej branży?
  • Kogo aktualnie szukasz do swojego zespołu?
  • Jakie są realne plany zatrudnienia w Twojej firmie?

Być może dojdziesz do wniosku, że promocja na targach w ogóle nie odpowiada Twoim potrzebom i zasoby warto przeznaczyć na inne inicjatywy, takie jak np. zbudowanie efektywnej strony kariery czy aktywność w social mediach.

Czy liczysz się z odłożeniem w czasie zwrotu z inwestycji?

Budowanie świadomości marki pracodawcy jest procesem długotrwałym. Warto wziąć udział w targach na uczelni w danym rejonie, jeśli wiesz, że jej absolwenci mogą stanowić odpowiedź na Twoje potrzeby rekrutacyjne i plany zatrudnienia Jeśli zależy Ci na doświadczonych pracownikach, posiadających konkretne umiejętności i wiedzę, skup się na targach branżowych. Przyciągają one ekspertów poprzez merytoryczne wykłady, zobrazowanie nowinek w danej branży itd. (np. Targi IT). Musisz się liczyć z tym, że efekty mogą nie pojawić się od razu. Twoja firma będzie musiała pojawiać się na wielu targach, w różnych miejscach, wyróżniając się tam na tle konkurencji. Targi pracy są jedynie częścią strategii Employer Brandingowej i rekrutacyjnej, więc na efekty trzeba patrzeć całościowo.

Jak zaprezentować się na targach pracy?

Jeśli już wiesz dlaczego i gdzie chcesz się zaprezentować, czas zaplanować konkretne działania i rozdzielić odpowiedzialności w zespole. Na początek warto ustalić:

Kto będzie reprezentował Twoją firmę i dlaczego?

Nie zawsze oczywistym wyborem jest wybór najbardziej merytorycznego z pracowników. Przedstawiciel Twojej firmy powinien być również osobą z wysokimi zdolnościami komunikacyjnymi, który nie tylko udzieli wszelkich niezbędnych informacji, ale również wzbudzi zaufanie oraz pozytywny obraz wśród uczestników targów. Pamiętaj o tym, aby przed wydarzeniem dokładnie przygotować reprezentantów Twojej firmy – szczególnie w zakresie kultury organizacji, procesów rekrutacji czy ścieżek kariery w przedsiębiorstwie.

Co będzie ciekawe dla uczestników i potencjalnych kandydatów?

Dostosuj atrakcje do rodzaju odbiorców. Dzisiaj szczególną popularnością mogą cieszyć się aplikacje i gry, które nie tylko zaangażują uczestników targów, ale i pozwolą im zapamiętać Twoją firmę. Warto też zadbać o odpowiednie gadżety i darmowe prezenty, które czasem są sposobem na zaciekawienie i zadowolenie potencjalnych pracowników oraz klientów – może to być zwykły długopis z logotypem firmy albo np. pendrive czy kubek.

Jakie technologie, ulotki, standy roll-upy wykorzystać?

Zastanów się, co najlepiej zaprezentuje Twoją firmę i wzbudzi pozytywne emocje. Zadbaj o ciekawą, niebanalną ulotkę, ustaw monitory prezentujące Twoją działalność i skorzystaj z plakatów, specjalnych gablot, a także innych rozwiązań – możliwości wyróżnienia się na tle innych firm jest naprawdę wiele. Przygotowując stoisko na targi, warto kierować się modelem AIDA, który składa się z czterech elementów:

  • A (Attention) – przyciągnięcie uwagi poprzez stworzenie atrakcyjnego stoiska, na którym w oryginalny i angażujący sposób zaprezentujesz swoją ofertę;
  • I (Interest) – zainteresowanie uczestników, np. dzięki zastosowaniu ciekawych gadżetów albo niebanalnemu przedstawieniu oferty pracy;
  • D (Desire) – przekonanie uczestnika targów, że Twoja firma jest dla niego idealnym miejscem pracy, w czym pomoże krótki przewodnik dot. rozwoju w firmie albo organizacja dni otwartych w siedzibie przedsiębiorstwa;
  • A (Action) – nakłonienie uczestnika do działania, np. poprzez zbieranie aplikacji, konkursy czy testy.

Czy organizować konkursy wykłady lub prelekcje?

Pokaż, że Twoja firma to grono ekspertów z ogromną wiedzą merytoryczną. Przedstawiając fakty, warto zaangażować odbiorców, na przykład poprzez organizację konkursów. Ciekawym rozwiązaniem mogą okazać się też warsztaty, podczas których doświadczony pracownik przekaże słuchaczom wiedzę z konkretnej dziedziny. Tego typu inicjatywy zwiększą szanse na to, że uczestnicy targów nawiążą z Twoją firmą kontakt już po ich zakończeniu. Jeśli uczestnicy targów faktycznie są zainteresowani działalnością pracodawcy oraz merytoryczną zawartością wydarzenia na pewno bardziej docenią taką inicjatywę niż gadżety rozdawane na stoisku.

Podsumowując

Profesjonalizm i cierpliwość to klucz do sukcesu. Jeżeli uczestnictwo w targach ma przynieść Twojej firmie realne korzyści, nie możesz o tym zapominać. Lepiej nie brać udziału w wydarzeniu niż zrobić to bez odpowiedniego przygotowania. Na efekty natomiast czasami trzeba poczekać – zwykle jednak warto, bo po dobrym zaprezentowaniu się na targach, prędzej czy później uczestnicy – kandydaci wrócą do Ciebie jeśli będą szukać nowego miejsca pracy. Wiosenna edycja Targów Pracy 2020 już niedługo – życzymy Ci powodzenia zarówno na stoisku jak i na wykładach, jeśli zdecydujesz się je przeprowadzić. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z targami – być może zainspirują Cię inni wystawcy, którzy mają większe doświadczenie i na kolejnych edycjach to Ty będziesz grał pierwsze skrzypce:) Pamiętaj, że budżet na Employer Branding to nie wszystko, ale najważniejszy jest pomysł jak go wykorzystać!

Przeczytaj podobne